HSO

HSO-Handikappföreningarna samarbetsorgan

HSO Norrköping
HSO Norrköping är en paraplyorganisation och består av 21 lokala handikappföreningar i Norrköpings kommun.
HSO är ett partipolitiskt och religiöst obundet samarbetsorgan för kommunens handikappföreningar. Genom HSO arbetar medlemsföreningarna tillsammans och lämnar varandra stöd.
HSO:s syfte är att stärka föreningarnas gemensamma kamp för mänskliga rättigheter, full delaktighet och jämlikhet på alla områden i samhället.
HSO:s mål är att uppnå ett samhälle för alla
HSO:s uppgift är att verka för att medlemsföreningarnas intressen i gemensamma och övergripande frågor tas tillvara i samhället och att i dessa frågor samordna föreningarnas insatser.

Vi som medlemmar i olika intresseföreningar har skyldighet att påvisa svårigheter ute i samhället för att få ett samhälle anpassat för alla medborgare. HSO är en organisation som ska samla den gemensamma handikapprörelsen. Rörelsen blir stark om vi är många som tycker samma sak. Välkommen med dina synpunkter. Du kan även kontakta reumatikerföreningens kansli så vidarebefordras dessa till HSO.

HSO Norrköping
Gamla Övägen 23
603 59 Norrköping

För att komma till deras hemsida klicka här; HSO Norrköping

Handikappförbunden
Handikappförbunden är den samlande aktören som på bred bas representerar kvinnor och män med funktionsnedsättning. Vi består av flertalet rikstäckande funktionshindersorganisationer som sammanlagt har en halv miljon medlemmar. Våra medlemsförbund är bärare av den mest angelägna kunskapen – den egna erfarenheten. Vår uppgift är att påverka och förändra samhället så det blir tillgängligt för alla. Vi gör det genom politiskt påverkansarbete, och vi är partipolitiskt och religiöst obundna.

Sedan en tid tillbaka kallas det rikstäckande samarbetsorganet endast för Handikappförbunden. Det registrerade namnet är dock fortfarande Handikappförbundens samarbetsorgan. Anledningen till att vi kortat namnet är att det är för långt och krångligt, både i text och tal. Vi vill också komma bort från förkortningen HSO, eftersom det inte säger någonting till den som inte vet vad det betyder. Det blir dessutom ofta sammanblandat med de länstäckande fristående samarbetsorganen, vilka flertalet kallar sig HSO.