Kaniner med ett utbud av litteratur om de olika diagnoserna

Diagnos information

Reumatikerföreningens tematräffar är viktiga mötesplatser där medlemmarna har möjlighet att få fördjupad information om den egna sjukdomen, Välkommen till oss!

Under respektive flik här till vänster ser man vilket råd en viss diagnos tillhör.

På förbundets hemsida finns det en sida om reumatiska sjukdomar A-Ö, där hittar du information om de olika diagnoserna, symtom och behandling.
För att komma dit klicka här

Föreläsningar, aktiviteter, möten med mer finner du i programbladet, hemsidan samt på facebook.

När du anmäler dig är det viktigt att:

• Respektera sista anmälningsdagen
  • Uppge vilken aktivitet det gäller
  • Uppge ditt namn
  • Telefonnummer man kan nå dig på
  • Eventuella allergier

Anmälan sker till kansliet 011-10 24 40 eller
via mail

OBS! Om du får förhinder, meddela detta till den ansvarige eller kansliet.

• Den här kommentaren har tagits bort

Diagnos information

Osteoporos

Osteoporos eller benskörhet är en mycket vanlig sjukdom i Sverige som drabbar varannan kvinna och var fjärde man. Förebyggande insatser som hindrar utveckling av sjukdomen och minskar risken för frakturer är mycket viktiga och avser bland annat kostråd och fysisk aktivitet. Det finns idag läkemedel för behandling av osteoporos och nya läkemedel är under utveckling.

Odiagnostiserade ryggar

Under gruppen odiagnostiserade ryggar ingår:
ryggsmärtor dock inte Wiplaschskador.

Artrit

Under Artrit hör diagnoserana;
Reumatoid artrit (RA/ledgångsreumatism), Psoriasisartrit (PsA), Inflammatorisk polyartrit, Monoartrit, Artrit, Infektiösartrit, Virusartriter, Septiska artriter, läkemedelsutlösta atralgier/artriter, Palindrom reumatism, Artropati, Tendiniter, Sarkoidos, Hämokromatos, Pyrofosfatartrit, Gikt och Chondrocalcinos.

Artros-Spondylos

Under Artros-Spondylos hör diagnoserna;
Degenerativa led- och ryggsjukdomar, t.ex. Artros, Spondylos, Heberden-Bouchard artros, Knä-, Höft-, flerledsartros, Hallux rigidus, Chondromalacia patellae, Erosiv artros, DISH, Osteoporos, Lumbago ischias, Ryggvärk, Ledvärk.

Ankolyserande spondylit / AS

Under Ankolyserande spondylit/AS,
tidigare Bechterew hör diagnoserna

Bechterew (MB), Pelvospondylit, Spondylit, Spondylartrit och i samband med inflammatoriska tarmsjukdomar, Sarcoilit, Reaktiv artrit (ReA).

Fibromyalgi/Mjukdelsrådet

Under Fibromyalgi-Mjukdelsrådet hör diagnoserna;
Mjukdelsreumatiker inklusive Fibromyalgi, Dercum, Kronisk värksyndrom, Muskelvärk, Whiplaschskador, Bursit, Entesopati, Epikondyliter, Frozen shoulder, Hälsporre, Kalkaxel, Karpaltunnelsyndrom, Supraspinastustendinit, Trochanterit, Triggerfinger.

Gruppen för reumatiska systemsjukdomar

Under Gruppen för reumatiska systemsjukdomar,
tidgare SLE-Sjögren hör diagnoserna;

SLE, Systemisk scleros, Polymyalgi, Primärt Sjögrens syndrom, Temporalarterit, Polymyosit, Dermatyosit, Wegeners sjukdom, Polyarteritis nodosa, Polymyalgia rheumatika, ChurgStrauss, Cogans sjukdom m. fl.